Ознаки та прояви виявлення випадків домашнього насильства над дітьми

У виявленні фактів домашнього насильства має значення спостережливість педагогічних працівників закладу освіти, їхнє уважне ставлення до учасників освітнього процесу і здатність вчасно помітити тривожні симптоми в поведінці та настроях дітей.

Ці прояви у поведінці та видимі ознаки можуть сигналізувати, що дитина потерпає від будь-якої з форм насильства або є загроза вчинення насильства

Батьки, інші члени сім’ї застосовують до дитини:

– штовхання, хапання, ляпаси; побиття, стусани, укуси; викручування рук; смикання волосся; словесні образи, погрози, приниження; крики; залякування;

 – погрожують вигнати з дому, перемістити до іншого місця проживання;

 – примушують переглядати/або переглядають в присутності дитини фільми, журнали тощо порнографічного змісту; торкаються інтимних місць дитини; пропонують або здійснили дії сексуального характеру;

 – псують навмисно улюблені іграшки, особисті речі; 

– не годують; – постійно обмежують в спілкуванні з іншими дітьми;

– примушують виконувати непосильну для дитини роботу; змушують виконувати роботу замість відвідування закладу освіти;

– дитина є свідком постійних сварок, бійок між батьками, родичами;

– тощо.

 Якщо дитина:

– скаржиться на вище перелічені прояви до неї зі сторони батьків або інших членів сім’ї, родичів;

– проявляє протягом кількох днів різку зміну звичної для неї поведінку;

– уникає контактів з однолітками; 

– уникає контактів з дорослими, зокрема й з родинного кола чи друзів сім’ї; проявляє страх перед появою батьків, інших членів сім’ї;

– має агресивну реакцію щодо конкретних людей або людей певної статі, віку тощо;

– проявляє насильство, агресивну поведінку до інших;

– має  тілесні ушкодження;

–  намагається приховати травми та обставини їх отримання;

– замкнута, тривожна, боязка;

– проявляє занижену самооцінку, почуття провини;

– відмовляється з будь-яких причин йти на контакти з педагогами, виконувати завдання;

 – проявляє втрату інтересу до навчання та іншої діяльності;

  • – має фото-, відео-,аудіоматеріали фізичних, психологічних знущань, сексуального(інтимного) характеру;

  • швидко втомлюється, має низьку концентрацію уваги;

  • грає в сексуальні ігри за допомогою іграшок та ляльок;

  • відмовляється від гігієнічного догляду за собою;

  • часто скаржиться на погане самопочуття на заняттях;

  • ляклива, проявляє страх гучних звуків і різких рухів;

  • відмова пояснити причини вищеописаних станів і поведінки або неправдоподібні пояснення;

  • інші незвичні для віку дитини фізичні ознаки (видимі та невидимі), а також психологічні і поведінкові прояви, які можуть свідчити про насильство щодо дитини.

Даний список не є вичерпним, але багато з цих ознак є специфічними для ситуації, пов’язаної із насильством. Однак, якщо видно ці ознаки, вчителю спільно з психологом закладу освіти необхідно з’ясувати їх причини – довірливо і конфіденційно поспілкуватися з учнем/ученицею, його/її батьками, друзями і зробити це максимально тактовно, щоб своїми діями не погіршити його/її стан, не нанести додаткову травму.

 

Джерело: громадька організація «ЛА СТРАДА-УКРАЇНА» та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) вебінар для педагогів  «Протидія та реагування на випадки насильства над дітьми в умовах дистанційного навчання в період COVID-19»

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *