Ознаки та прояви виявлення випадків домашнього насильства над дітьми
У виявленні фактів домашнього насильства має значення спостережливість педагогічних працівників закладу освіти, їхнє уважне ставлення до учасників освітнього процесу і здатність вчасно помітити тривожні симптоми в поведінці та настроях дітей.
Ці прояви у поведінці та видимі ознаки можуть сигналізувати, що дитина потерпає від будь-якої з форм насильства або є загроза вчинення насильства
Батьки, інші члени сім’ї застосовують до дитини:
– штовхання, хапання, ляпаси; побиття, стусани, укуси; викручування рук; смикання волосся; словесні образи, погрози, приниження; крики; залякування;
– погрожують вигнати з дому, перемістити до іншого місця проживання;
– примушують переглядати/або переглядають в присутності дитини фільми, журнали тощо порнографічного змісту; торкаються інтимних місць дитини; пропонують або здійснили дії сексуального характеру;
– псують навмисно улюблені іграшки, особисті речі;
– не годують; – постійно обмежують в спілкуванні з іншими дітьми;
– примушують виконувати непосильну для дитини роботу; змушують виконувати роботу замість відвідування закладу освіти;
– дитина є свідком постійних сварок, бійок між батьками, родичами;
– тощо.
Якщо дитина:
– скаржиться на вище перелічені прояви до неї зі сторони батьків або інших членів сім’ї, родичів;
– проявляє протягом кількох днів різку зміну звичної для неї поведінку;
– уникає контактів з однолітками;
– уникає контактів з дорослими, зокрема й з родинного кола чи друзів сім’ї; проявляє страх перед появою батьків, інших членів сім’ї;
– має агресивну реакцію щодо конкретних людей або людей певної статі, віку тощо;
– проявляє насильство, агресивну поведінку до інших;
– має тілесні ушкодження;
– намагається приховати травми та обставини їх отримання;
– замкнута, тривожна, боязка;
– проявляє занижену самооцінку, почуття провини;
– відмовляється з будь-яких причин йти на контакти з педагогами, виконувати завдання;
– проявляє втрату інтересу до навчання та іншої діяльності;
-
– має фото-, відео-,аудіоматеріали фізичних, психологічних знущань, сексуального(інтимного) характеру;
-
швидко втомлюється, має низьку концентрацію уваги;
-
грає в сексуальні ігри за допомогою іграшок та ляльок;
-
відмовляється від гігієнічного догляду за собою;
-
часто скаржиться на погане самопочуття на заняттях;
-
ляклива, проявляє страх гучних звуків і різких рухів;
-
відмова пояснити причини вищеописаних станів і поведінки або неправдоподібні пояснення;
-
інші незвичні для віку дитини фізичні ознаки (видимі та невидимі), а також психологічні і поведінкові прояви, які можуть свідчити про насильство щодо дитини.
Даний список не є вичерпним, але багато з цих ознак є специфічними для ситуації, пов’язаної із насильством. Однак, якщо видно ці ознаки, вчителю спільно з психологом закладу освіти необхідно з’ясувати їх причини – довірливо і конфіденційно поспілкуватися з учнем/ученицею, його/її батьками, друзями і зробити це максимально тактовно, щоб своїми діями не погіршити його/її стан, не нанести додаткову травму.
Джерело: громадька організація «ЛА СТРАДА-УКРАЇНА» та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) вебінар для педагогів «Протидія та реагування на випадки насильства над дітьми в умовах дистанційного навчання в період COVID-19»